Sinds 17 oktober heeft Platte TV Discounter een fonkelnieuwe website. Usably heeft in aanloop van de release van deze nieuwe website een gebruikerstest uitgevoerd. Mede dankzij dit onderzoek zijn vele grote en kleine usability verbeterpunten doorgevoerd voordat de website werd gelanceerd. Met slechts 4 testpersonen werden er maar liefst 49 issues gevonden, waarvan het grootste deel voor de livegang is opgelost. Hieronder een greep uit een paar opvallende punten die inmiddels zijn opgelost.
De testpersonen hadden moeite met het bepalen welke garantie voor hen van toepassing was bij een bestelling. Deze verwarring ontstond omdat er per merk verschillende fabrieksgaranties zijn. Platte TV Discounter geeft op alle producten standaard 2 jaar garantie. Maar wat als het gekochte merk 1 jaar garantie geeft? Welke garantie is leidend? Of is het zelfs zo dat de fabrieksgarantie bovenop de garantie van Platte TV Discounter komt? Dus in totaal 3 jaar garantie? Door een tekstuele aanpassing is het voor de bezoeker nu duidelijker hoe deze garanties zich tot elkaar verhouden:
Het vinden van het juiste product door gebruik te maken van de navigatie en filters is een van de belangrijkste processen van iedere webshop. Uit de gebruikerstest kwam naar voren dat voor sommige productgroepen er een aantal filteropties ontbreken die de bezoekers helpen om tot het juiste zoekresultaat te komen. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij de categorie “kabels”:
In dit geval was er geen mogelijkheid om een selectie te maken voor het type kabel en de lengte van de kabel. Er wordt hard gewerkt om meer relevante filters op de site te plaatsen. Zo is de lengte van de kabel inmiddels al een filteroptie geworden:
Als je een gebruikerstest doet op een site in aanbouw, dan is de situatie anders dan bij een website die al live staat. Usably heeft de ervaring dat het testen van een vroege versie van een website zowel voor- als nadelen heeft, die ook in deze case duidelijk zijn geworden.
Het uiteindelijke doel van usability onderzoek is het vinden en oplossen van usability problemen. En hoe eerder je dat kunt doen, des te beter. Het onderzoek heeft 49 grote en kleine verbeterpunten inzichtelijk gemaakt die opgelost worden voordat ook maar 1 bezoeker deze problemen zal ervaren. Daarbij is het vaak makkelijker om in een laatste sprint van de ontwikkeling van een website de gevonden knelpunten mee te nemen. Zo wordt de capaciteit van de webbouwer ook efficiënter benut.
Nadeel van dit type gebruikerstest is dat de testpersoon weet dat het om een website in aanbouw gaat. Hierdoor kan een testpersoon wat terughoudender zijn in het geven van scherpe kritiek. Ook is er vaak enige overlap in de gevonden problemen in een gebruikerstest en de problemen die al bekend waren voor deze test. Zo was ten tijde van dit onderzoek de sorteringsfunctie nog niet af. De testpersonen misten allemaal deze sorteringsfunctie, maar deze functionaliteit was al in aanbouw. In dit soort gevallen is de gebruikerstest vooral een bevestiging van een keuze in plaats van het vinden van onbekende issues.
Als je deze kleine nadelen afweegt tegen het voordeel dat je 49 grote en kleine knelpunten al hebt opgelost voor livegang, dan is er maar 1 conclusie mogelijk: een usabilitytest van een site in aanbouw is minstens zo waardevol als een usabilitytest van een bestaande website!
Ik ben erg blij dat we in een vroeg stadium deze gebruikerstest met Usably hebben uitgevoerd. Hierdoor hebben we veel verbeteringen doorgevoerd voor de nieuwe Platte TV Discounter die we anders pas veel later hadden ontdekt of misschien wel helemaal niet hadden ontdekt.
– Santal van der Veen, Projectleider nieuwe website Platte TV Discounter