Welke Nederlander is er nou niet gek op korting? Het gebruiken van kortingscodes kan je al snel in een paar minuten flink wat euro’s besparen als consument. Maar hoe gebruiksvriendelijk zijn sites die kortingscodes aanbieden nou eigenlijk? Om dat uit te zoeken heeft Usably voor Couponcode.nu een usability test uitgevoerd. Naast een leerzame blik op de concurrentie, kwamen er ook een aantal grote usabilityproblemen aan het licht op de eigen site.
Een goed werkende zoekfunctie is zeker voor een sites met kortingscodes van essentieel belang. Om bezoekers het makkelijk te maken, heeft de zoekfunctie van Couponcode.nu een “instant preview” functie. Als iemand bijvoorbeeld “wehka” in het zoekveld invult, verschijnt onder de zoekbalk “Wehkamp” als gevonden winkel. Tijdens deze zoekopdrachten komt men direct op de pagina van deze winkel met alle actieve kortingscodes. Niks aan de hand, zou je zeggen. Er is echter nog een andere route die door meerdere testpersonen in het onderzoek werd gebruikt. Je kan namelijk ook de gematchte winkels negeren en simpelweg op enter of het vergrootglas klikken. Dan wordt er een zoekopdracht gedaan en komt de bezoeker op een pagina met zoekresultaten. En hier ontstaat een usabilityprobleem:
De zoekopdracht naar Pixmania levert geen acties op voor deze webshop. De testpersoon verwacht hierdoor dat Pixmania geen kortingscodes heeft, terwijl deze wel beschikbaar zijn op Couponcode.nu. De testpersoon heeft een zeer duidelijke mening: “Ik denk dat ik op de verkeerde pagina zit….ik zou de site nu afsluiten”.
Update:
Inmiddels is dit probleem met de pagina met zoekresultaten opgelost door optimalisaties door te voeren in het algoritme van de interne zoekmachine.
Het voordeel van kortingscodesites als Couponcode.nu is dat er op 1 centrale plek zeer veel kortingscodes beschikbaar zijn voor de consument. Als een consument een kortingscode gebruikt, ontvangt de kortingscodesite een vergoeding hiervoor. Met het plaatsen van een cookie kan de vergoeding toegewezen worden aan de kortingscodesite.
Op het moment dat een bezoeker van Couponcode op een button klikt om een kortingscode te bekijken, wordt er een nieuw scherm geopend met de webshop. Zo wordt de cookie geplaatst die later gebruikt kan worden om een vergoeding toe te wijzen aan Couponcode als de kortingscode wordt gebruikt. Dit heeft echter als nadeel dat bezoekers in eerste instantie niet de kortingscode zien, terwijl ze dit wel verwachten. Dit levert een interessante situatie op: kunnen bezoekers nu alsnog de kortingscode achterhalen? Tijdens de gebruikerstest bleek dit een groter probleem te zijn dan gedacht:
Verderop in de video denkt de testpersoon dat de kortingscode automatisch is verwerkt in de geopende website. Een aanname die niet klopt. De huidige opzet zorgt bij de testpersonen voor veel onduidelijkheid en een negatieve gebruikerservaring. Hoe kunnen de gebruikers van Couponcode.nu een positieve gebruikerservaring hebben, terwijl de cookie geplaatst wordt zodat Couponcode.nu een toekomstige vergoeding kan claimen? In overleg met Usably heeft Couponcode diverse oplossingen voor dit probleem overwogen.
Update:
De bezoeker van Couponcode.nu krijgt nu in een nieuw venster als eerste de kortingscode te zien. In het oude venster wordt de website van de aanbieder van de kortingscode geladen. De bezoeker ziet nu dus eerst de kortingscode gepresenteerd op Couponcode.nu in een nieuw venster, terwijl de site van de aanbieder van de code in het andere venster wordt ingeladen.
De resultaten uit dit soort onderzoeken zijn soms een bevestiging, maar leveren vaak ook nieuwe inzichten op. Dankzij de inzichten uit het onderzoek van Usably hebben we de gebruiksvriendelijkheid van Couponcode.nu verder kunnen verbeteren. – Rob Hulleman, Managing Director Mondola